Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie II – Mali Odkrywcy na miesiąc: październik 2018

 

I. WARZYWA (01.10. – 05.10.2018)
– Uczymy zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.
– Rozpoznajemy i nazywamy wybrane warzywa po dotyku, smaku, zapachu.
– Próbujemy smak różnych warzyw, soków, orzechów.
– Utrwalamy kolory wykorzystując poznane warzywa i owoce.
– Uczymy samodzielności w ubieraniu się oraz zakładaniu obuwia.
– Usprawniamy narządy mowy wykorzystując wiersze i wyliczanki np. Gdzie jesteś języczku?
– Słuchamy uważnie opowiadań i wierszy, odpowiadamy na zadane pytania.
– Wzbogacamy kącik przyrodniczy, przynosimy warzywa.
– Rozwijamy koordynację wzrokowo – ruchową i motorykę małą rąk: uczymy prawidłowego chwytu kredki, pędzla. Wykonujemy ćwiczenia grafomotoryczne: rysujemy po śladzie, łączymy kropki, wycinamy nożyczkami po prostej linii.
– Układamy i opowiadamy historyjki obrazkowe. Uczymy się stosować pojęcia: najpierw, potem.
– Wykonujemy sok marchewkowy a następnie go pijemy.
– Uczymy się piosenki „Dary jesieni”.

II. JESIENIĄ W PARKU (15.10. – 19.10.2018)
– Dostrzegamy i nazywamy zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.
– Rozpoznajemy i nazywamy drzewa: dąb, kasztanowiec, jarzębina, klon oraz ich owoce: żołędzie, kasztany, korale jarzębiny, owoce klonu – noski.
– Poznajemy pojęcie park, wiemy czym jest park.
– Dzielimy proste słowa na sylaby.
– Rozwijamy koordynację wzrokowo – ruchową i motorykę małą rąk: uczymy prawidłowego chwytu kredki, pędzla. Wykonujemy ćwiczenia grafomotoryczne: rysujemy po śladzie, łączymy kropki, wycinamy nożyczkami po prostej linii.
– Wykonujmy prace plastyczne wykorzystując materiał przyrodniczy – liście.
– Układamy rozpoczęte rytmy dwuelementowe np. kasztan – żołądź.
– Klasyfikujemy przedmioty ze względu na jedną cechę (kasztany, żołędzie, klonowe noski).

III. JESIENIĄ W LESIE (22.10. – 26.10.2018)
– Poznajemy pojęcie las, wiemy czym jest las.
– Dostrzegamy różnice i podobieństwa w znaczeniu parku i lasu.
– Różnicujemy wysokość: wysokie – niskie oraz wielkość: małe – duże.
– Poznajemy drzewa iglaste i liściaste, porównujemy wygląd liści.
– Wysłuchujemy i rozpoznajemy odgłosy lasu.
– Uczestniczymy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
– Rysujemy i malujemy na dowolny i zadany temat.
– Poznajemy zawód leśniczego.
– Stosujemy zasady bezpieczeństwa podczas pobytów na świeżym powietrzu, spacerach, wycieczkach. Nie oddalamy się od grupy, idąc w parach trzymamy się za ręce, przychodzimy na wezwanie nauczyciela.

IV. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY (24.09. – 28.09.2018)
– Poznajemy zasady dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer.
– Poznajemy ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów oraz pozostające w Polsce na zimę
– Gromadzimy pokarm dla ptaków w kąciku przyrodniczym.
– Poznajemy sposoby przygotowania się zwierząt do zimy m. in, zbieranie zapasów na zimę, szykowanie się do snu zimowego.
– Poznajemy domowe sposoby na wykonywanie przetworów na zimę: kiszenie kapusty, robienie dżemów, kompotów, marynowanie grzybów itp.
– Rozpoznajemy wybrane sprzęty kuchenne.
– Rozumiemy pojęcie para.
– Budujemy krótkie wypowiedzi na temat sytuacji na obrazku.
– Utrwalamy figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt.

Piosenka:
„Dary jesieni”
1. Za domem w ogrodzie
dojrzały warzywa.
Wzięła Zosia koszyk i warzywa zrywa (2x)
Ref. Cebulę i pory,
Kapustę, kalafiory
Marchew i selery
I pietruszki cztery.

2. Poszła więc do sadu,
co się złotem mienił,
by dary pozbierać od Pani Jesieni (2x)
Ref. Tu śliwka, tu gruszka,
tam słodkie są jabłuszka,
a pod płotem stoi
malin pełen słoik.

Wierszyk: – gimnastyka języka
„Gdzie jesteś języczku?” Grażyna Waśkiewicz
– Gdzie jesteś języczku?
– Jestem w prawym policzku
– Gdzie się ukryłeś teraz języczku?
– Jestem w lewym policzku.
– Znów cię nie widzę, choć ruch twój śledzę.
– Teraz za górną wargą siedzę.
– A przed chwilą wiesz gdzie byłem?
– Nie
– Za zębami się ukryłem.
– Języczku a gdzie jesteś teraz?
– Teraz się z podniebieniem zwieram.
– Znów cię nie widzę, choć pilnie zerkam.
– Teraz uciekam do gardełka.
– Chyba cię znaleźć dziś nie zdołam.
– Spójrz, ja się kręcę dookoła.
– Sprytny języczku, tak się chowałeś, że szans nie miałam. Dzisiaj wygrałeś.