Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie III – Zdobywcy na miesiąc: październik 2018

 

Jesienne dary na talerzu…
– Rozmawiamy o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie, zaobserwowanych podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym oraz w czasie wycieczek i spacerów ( kolory jesieni, jakie plony zbieramy w ogrodzie i sadzie)
– Rozpoznajemy, segregujemy i poprawnie nazywamy nasze ulubione warzywa i owoce
– Opowiadamy o pracach wykonywanych w ogrodzie i sadzie oraz o narzędziach pomocnych w ich wykonaniu
– Wyszukujemy cechy wspólne i różnice między owocami i warzywami
– Klasyfikujemy je wg. Wybranej cechy, np. koloru, kształtu, następnie łączymy je w pary lub zbiory. Przeliczamy różne przedmioty na miarę indywidualnych możliwości dzieci
– Kształtujemy umiejętność analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głoski „o” w wyrazach, 5- latki
– Uczestniczymy w zabawach muzycznych i rytmicznych, poruszamy się zgodnie ze słyszaną melodią, rytmem, gramy na instrumentach perkusyjnych tworząc orkiestrę
– Lepimy z plasteliny lub masy solnej warzywa i owoce, malujemy farbami plakatowymi, robimy kukiełki z warzyw

Jesienią w parku…
– Obserwujemy piękno jesiennego krajobrazu w otoczeniu przedszkola i w parku
– Gromadzimy jesienne skarby (kasztany, żołędzie, szyszki, kolorowe liście z rożnych drzew i krzewów
– Tworzymy jesienne kompozycje z materiału przyrodniczego, robimy ludziki lub zwierzęta kasztanowo – żołędziowe
– Dowiadujemy się czemu pada deszcz – poznajemy zjawiska zmiany skupienia wody, wyciągamy wnioski z obserwacji
– Poznajemy i słuchamy utworów muzyki poważnej, opowiadającej o jesieni, m.in. „cztery pory roku – jesień A. Viwaldiego
– Uczestniczymy w zabawach w naśladowanie dźwięków, oraz rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
– Bierzemy udział w zabawach matematycznych z wyk. żołędzi, kasztanów, kolorowych liści, układamy rytmy, zbiory, przeliczamy elementy
– Słuchamy utworów literackich o jesieni, uczestniczymy w koncercie muzycznym w wykonaniu artystów Pt. Jesienne nastroje”

W zdrowym ciele zdrowy duch…
– Poznajemy zasady zdrowego odżywiania oraz produkty bogate w witaminy
– Uczymy się dobierać ubiór stosownie do pogody aby zapobiegać przeziębieniom, klasyfikujemy elementu ubioru ze względu na ich przeznaczenie
– Dowiadujemy się czym zajmują się lekarze: pediatra, stomatolog, okulista i pielęgniarka oraz jakiego sprzętu używają
– Poznajemy rożne dyscypliny sportu oraz dopasowujemy sprzęt do poszczególnych dyscyplin, rozmawiamy o ulubionych dyscyplinach sportowych przedszkolaków
– Uczestniczymy w grupowych zawodach sportowych aby zachęcić dzieci do ruchu, przypominamy o zasadach „fair play” i że nie zawsze się wygrywa
– Poznajemy zasady korzystania z nowego boiska do piłki nożnej i koszykowej na terenie mieszczącym się w ogrodzie przedszkolnym
Na starej fotografii…
– Wycieczka do pobliskiego studia fotograficznego – poznajemy pracę fotografa, jego pracownię, urządzenia, przedmioty, z których korzysta do fotografowania
– Dowiadujemy się po co robimy zdjęcia: doskonalimy umiejętność sekwencji czasowych: dawniej, dzisiaj, wczoraj, jutro, rano, w południe, wieczorem itp.
– Bawimy się w robienie zdjęć, projektujemy ramki na zdjęcia, oglądamy fotografie rodziców, dziadków z czasów, gdy byli dziećmi
– Uczymy się zabaw z przed lat, porównujemy zabawki z dawnych lat z tymi, które obecnie są popularne
– Zapoznajemy się z funkcją aparatu fotograficznego oraz funkcją fotografowania za pomocą smartfona i tableta

Nasz wiersz
„Teatrzyk” M. Kownacka
Na co się przyda pietruszka? – My z niej zrobimy Kopciuszka!
Królewna będzie z makówki z kukurydzy – wróżka!
Z perkatego ziemniaczka – będzie skrzatek – Pokraczka.
Z dyni zrobimy karetę, ogórek będzie stangretem.
A z kapuścianych głąbków, będzie para gołąbków.

Nasza piosenka
„Ogórek wąsaty” D. Genller
Muz. Jarosław Kukulski
Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
tu ruda marchewka, tam strączek.
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.
Ref. Ogórek, ogórek, ogórek,
zielony ma garniturek,
I czapkę i sandały,
zielony, zielony jest cały.