Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie IV – Eksperci na miesiąc: czerwiec 2022

 

Dzieci takie same jak my
– Poznajemy siebie, uświadamiamy sobie swoje mocne i słabe strony (w czym jestem dobry, co mogę zmienić, nad czym mogę jeszcze popracować).
– Dostrzegamy różnice i podobieństwa wśród dzieci, odmienność i niepowtarzalność każdej osoby.
– Rozumiemy, że rodziny wychowujące dzieci mogą mieć inne zwyczaje, tradycje.
– Pomagamy sobie wzajemnie, dostrzegamy potrzeby innych osób, wspieramy je, włączamy do zabaw lub działań uwzględniając ich możliwości.
– Nabywamy świadomości na temat dziecięcych praw i obowiązków.
– Utrwalamy pojęcia dotyczące orientacji w schemacie własnego ciała: strona lewa, strona prawa oraz osoby stojącej naprzeciw (odwrotność strony lewej prawej).
– Uczymy się empatii i życzliwego traktowania innych.

W podróż wyruszamy
– Poznamy charakterystyczne cechy i warunki życia, kulturę i zwyczaje rówieśników innych krajów.
– Nabywamy umiejętności tolerancji oraz życzliwości wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku.
– Rozumiemy odrębności narodowe, odmienność w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi.
– Rozumiemy, że ludzi nie można różnicować (gorzej traktować) ze względu na pochodzenie, kolor skóry).
– Poznajemy świat z wykorzystaniem zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku, węchu.
– Wyrażamy emocje poprzez różnorodne formy ekspresji: plastycznej, muzycznej, słownej, ruchowej.
– Poznajemy litery wielkie i małe, drukowane i pisane: H, h na wyrazach: Helena, hamak.

Tajemnice przyrody
– Obserwujemy zmiany w świecie roślin i zwierząt oraz zjawiska atmosferyczne zachodzące w okresie wiosenno – letnim.
– Dostrzegamy pozytywny wpływ niektórych zwierząt na środowisko.
– Rozumiemy potrzebę uprawy warzyw, owoców i innych roślin przez człowieka.
– Słuchamy śpiewu ptaków, rozpoznajemy ich głosy.
– Dostrzegamy zagrożenia dla przyrody wynikające ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka.
– Nabywamy umiejętności nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych.

Bezpieczne wakacje
– Poznajemy różnorodne regiony naszego kraju i sposoby spędzania wakacji w górach nad morzem, nad jeziorami, w lesie, na wsi.
– Uświadamiamy sobie zasady bezpiecznego zachowania na wakacjach (np. zakaz kąpieli w niedozwolonych miejscach, bez nadzoru dorosłych, zakaz zrywania i spożywania nieznanych owoców, grzybów itp.
– Rozpoznajemy i klasyfikujemy środki transportu lądowego, powietrznego, wodnego.
– Rozmawiamy o naszych planach wakacyjnych

Utrwalamy i doskonalimy:
– Znajomość wprowadzonych liter wielkich i małych drukowanych i pisanych.
– Rozpoznajmy i dekodujemy znaki i symbole oznaczające określone, umowne treści jako form porozumiewania się.
– Dobieramy podpisy do obrazków. Układamy zdania z sylab, rozsypanki wyrazowej, odczytujemy je. Czytamy krótkie teksty ze zrozumieniem, z zachowaniem zasad interpunkcji.
– Piszemy szlaczki, elementy literopodobne, w liniaturze.
– Ćwiczymy koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową z uwzględnieniem kierunku pisania (OD STRONY LEWEJ DO PRAWEJ).
– Układamy i rysujemy kompozycje szeregowe w powtarzającym się rytmie z wykorzystaniem różnorodnych figur, kształtów i form.
– Utrwalamy znajomość cyfr 0-10, poznanych znaków matematycznych +, -, <, > i ich praktycznego zastosowania.
– Rozwiązujemy proste zadania tekstowe.
– Zdobywamy doświadczenia sprzyjające porównywaniu przedmiotów (ocena wielkości, grubości, wysok