Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie IV – Eksperci na miesiąc: grudzień 2018

 

KALENDARIUM
06.12.2018 – po obiedzie – SPOTKANIE Z MIKOŁAJEM – zabawy taneczne, konkursy, wręczanie prezentów, zdjęcia z Mikołajem – tylko dla dzieci
18.12.2018 – godz. 15.30 – SPOTKANIE WIGILIJNE – prezentacja JASEŁEK, spotkanie przy wigilijnym stole

ZAPRASZAMY RODZICÓW
dnia 18.12.2018 o godzinie 15.30
NA UROCZYSTE SPOTKANIE WIGILIJNE

Prosimy przygotować dla dziecka strój: biała bluzka koszulowa z długim rękawem, dziewczynki dodatkowo białe rajstopy; stroje do Jasełek udostępnimy z przedszkolnej garderoby.
Mile widziana współpraca ze strony rodziców w przygotowaniu i dostarczeniu wigilijnych potraw (makowiec, pierniczki, orzeszki i inne bakalie, może pierogi z kapustą i grzybami, sałatka śledziowa inne propozycje ze strony rodziców), osoby zainteresowane prosimy o kontakt z nauczycielkami. Dziękujemy.
– ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW – OZDOBY CHOINKOWE – warsztaty – o terminie powiadomimy drogą mailową

1. Świąteczne pocztówki 03.12.2018 – 07.12.2018
– Rozmawiać będziemy na temat życzeń i kartek świątecznych. Zastanowimy się z jakiej okazji składa się życzenia i w jaki sposób możemy to zrobić.
– Dowiemy się jaką drogę pokonuje list od nadawcy do adresata. Poznamy pojęcia: listonosz, skrzynka pocztowa, adresat, nadawca, kod pocztowy. Utrwalimy znajomość adresu.
– Odwiedzimy pocztę, poznamy jej pracowników i czynności, które wykonują. Poznamy rolę poczty w życiu społeczeństwa.
– Dowiemy się jak ludzie komunikowali się dawniej a jak robią to dziś.
– Ułożymy życzenia, zrobimy koperty i świąteczne kartki, zaprojektujemy znaczki.
– Będziemy odczytywać kody, liczyć i klasyfikować przedmioty ze względu na kształt, porównywać liczebność zbiorów, oznaczać je cyframi.
– Poznamy wielką i małą, drukowaną i pisaną literę „k” jako znak graficzny dla spółgłoski „k” wyodrębnionej z wyrazów: Kamil, koperta. Będziemy odwzorowywać poznaną literę po śladzie.
– Wyodrębniać będziemy głoskę „k” na początku, końcu i w środku wyrazów.
– Spróbujemy odczytywać wyrazy ze znanych już liter.

Rodziców zachęcamy by wspólnie z dziećmi:
– Napisali i ozdobili kartki świąteczne dla najbliższych, wysłali je pocztą.
– Bawili się w wysłuchiwanie głoski „k” w wyrazach, odnajdywanie literek „k,K” w wyrazach.
– Utrwalali znajomość adresu.
– Utrwalali tekst Jasełek podany niżej.

2. Zwierzęta zimą 10.12.2018 – 14.12.2018
– Poznamy zwyczaje i zachowania wybranych zwierząt. Dowiemy się, które zasypiają na zimę a którym trzeba i w jaki sposób pomagać ją przetrwać.
– Poznamy zawód leśniczego i rolę leśniczego w życiu dzikich zwierząt.
– Będziemy zbierać karmę dla ptaków, prowadzić zbiórkę żywności dla zwierząt ze schroniska.
– Poznamy życie pszczół w ulu w zimie.
– W zespołach namalujemy zwierzęta leśne zimą, każdy ulepi swoje zwierzątko z plasteliny.
– Kreować będziemy zwierzęta w zabawach ruchowych i przy muzyce, rozpoznawać i naśladować ich odgłosy.
– Będziemy klasyfikować zwierzęta według rodzaju, określać ich liczbę, tworzyć zbiory równoliczne, dobierać wizytówki, odczytywać je globalnie.
– Poznamy wielką i małą, drukowaną i pisaną literę „u” jako znak graficzny dla samogłoski „u” wyodrębnionej z wyrazów: Ula, ul. Będziemy ją odwzorowywać po śladzie.
– Wyodrębniać będziemy głoskę „u” na początku, końcu i w środku wyrazów.
– Spróbujemy odczytywać wyrazy ze znanych już liter.

Rodziców zachęcamy by wspólnie z dziećmi:
– Na spacerach szukali oznak zimy, obserwowali ptaki, słuchali ich odgłosów, dokarmiali je.
– Włączyli się w akcję charytatywną na rzecz psów ze schroniska.
– Bawili się w wysłuchiwanie głoski „u” w wyrazach, odnajdywanie literek „U,u” w wyrazach.

3. Świąteczne tradycje 17.12.2018 – 28.12.2018
– Rozmawiać będziemy na temat zwyczajów świątecznych i ludowych tradycji.
– Przypomnimy o potrzebie zrobienia porządków i konieczności zaangażowania w nie dzieci.
– Wykonywać będziemy choinkowe ozdoby i świąteczne gadżety do dekoracji sali. Będziemy je segregować w zbiory według podanej cechy, przeliczać elementy, porównywać liczebność, wskazywać zbiory o 1 większe, o 1 mniejsze, dobierać wizytówki i czytać je globalnie. Będziemy rozwiązywać proste zadania matematyczne w oparciu o konkrety.
– Ubierzemy choinkę w naszej sali, zwrócimy uwagę na zasadę działania instalacji choinkowej, udekorujemy salę.
– Poznamy tradycję robienia szopek bożonarodzeniowych, wykonamy własną.
– Przy pomocy nauczycielek upieczemy i udekorujemy pierniki na spotkanie wigilijne z rodzicami. Przypomnimy o tradycji robienia świątecznych wypieków.
– Poznamy symbolikę związaną z wigilijną wieczerzą (opłatek, sianko, ilość i rodzaje dań, czas rozpoczęcia – pierwsza gwiazdka).
– Na spotkanie z rodzicami przygotujemy wigilijny stół i przedstawimy Jasełka.
– Będziemy śpiewać kolędy i pastorałki oraz składać życzenia świąteczne i noworoczne.
– Opowiemy o swoich marzeniach związanych z prezentami od Mikołaja oraz wspomnieniach dotyczących minionych świąt.

Rodziców zachęcamy by wspólnie z dziećmi:
– Na spacerach szukali oznak zimy, obserwowali świąteczne dekoracje.
– Rozmawiali na temat świątecznych tradycji, włączali dzieci do świątecznych przygotowań, wspólnie kolędowali.
– Bawili się w wysłuchiwanie głosek w wyrazach (na początku, końcu, w środku), odnajdywanie poznanych literek w wyrazach, odczytywanie wyrazów ze znanych liter: O, A, I, E, M, T, L, D, K.
– Czytali książki.

Doskonalimy:
– Samodzielność w toalecie, przy posiłkach, ubieraniu i rozbieraniu się
– Przeliczanie na miarę możliwości; rozpoznawanie cyfr, przyporządkowywanie ich do właściwej ilości elementów
– Liczenie: wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, głosek w wyrazie
– Wybrzmiewanie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
– Syntezę i analizę słuchową (sylabową i głoskową) wyrazów
– Sprawność manualną (wycinanie, wydzieranie, manipulowanie materiałem przyrodniczym, rysowanie po śladzie, kolorowanie, malowanie, lepienie)
– Czytanie globalne w związku z realizowaną tematyką; dobieranie wizytówek do ilustracji;
– Odczytywanie prostych zdań na miarę możliwości
– Czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– Układanie wyrazów z rozsypanki literowej
– Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
– Rysowanie wzorów literopodobnych po śladzie, w liniaturze i bez
– Próby pisania (dzieci zainteresowane)

DOSKONALIMY UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:
– Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi na miarę możliwości.
– Dodawanie i odejmowanie na miarę możliwości z użyciem liczmanów i bez.
– Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych w oparciu o liczmany.
– Tworzenie zbiorów według określonej cechy lub kilku cech wspólnych; określanie liczebności zbioru cyfrą.
– Porównywanie liczebności zbiorów z użyciem wyrażeń „tyle samo”, „o jeden więcej/mniej”
– Różnicowanie lewej i prawej strony ciała; rozumienie symetrii ciała.
– Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskich.
– Rozpoznawanie i nazywanie figury przestrzennej jaką jest kula, odróżnianie jej od koła.

NASZE JASEŁKA

BETLEJEMSKA DOBRANOCKA
KOLĘDA
Był pastuszek bosy, na fujarce grał,
pasał w górach owce i w szałasie spał.
Nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli
obudzili go gdy spał, gdy spał.
Obudzili go gdy spał, gdy spał.
Ref.:
Dziś do Betlejem trzeba nocą iść,
bo narodzenia czas wypełnił dni.
Tam gdzie stajenka razem z bydlątkami
leży Dzieciąteczko i na sianku śpi.
Świat na to czekał wiele już lat
i narodzenia dziś wita czas.
Biegnij pastuszku prostą drogą, niebo płonie,
na niebie pierwszej gwiazdy blask.
Na niebie pierwszej gwiazdy blask.

PASTERZ 1
Boże Wielki, dziś zrodzony, co na sianku leżysz
Przyjmij te ubogie dary od Twoich pasterzy.

PASTERZ 2
Tak się cieszę, Dzieciąteczko, że zostaniesz z nami
I w podarku Ci przyniosłem koszyk z jabłuszkami.
(kładzie koszyk z jabłuszkami)

PASTERZ 3
A ode mnie masz, Maleńki, śmietanę w garnuszku,
Bo Cię kocha, bo Cię wielbi małe me serduszko.
(kładzie garnuszek śmietany)

PASTERZ 4
A ja chlebek Ci przyniosłem świeżo upieczony
Abyś głodny nie był Jezu dzisiaj narodzony.
(kładzie chleb)

PASTERZ 5
Ja przyniosłem Ci w prezencie kożuszek cieplutki
By nie marzło Twoje ciałko, Jezusku malutki.
(kładzie kożuszek)

MARYJA
Dziękujemy bardzo ładnie. Już Dzieciątko nam nie zmarznie.

PASTORAŁKA
Świąteczne aniołki

JÓZEF
Mili goście, proszę wchodźcie.

ANIOŁ 1
Witaj Jezu na tej ziemi położony w żłobie.
Witają Cię aniołowie, kłaniają się Tobie.
(wszystkie anioły kłaniają się)

ANIOŁ 2
Czy nie zmarzły Ci, Maleńki, Twoje święte nóżki?
Jak pozwolisz, to je trochę ogrzeję serduszkiem.
(kładzie serduszko)

ANIOŁ 3
Czy nie zimno Ci, Dzieciątko, w Twoje rączki obie?
W moich skrzydłach ciepłe piórka, baw się, ogrzej sobie.
(kładzie piórka)

ANIOŁ 4
Nim następni goście przyjdą – dalej aniołowie
Niechaj każdy Dzieciąteczku, jak je kocha powie.
(anioły mówią: bardzo mocno, z całego serduszka, najbardziej na świecie – wymyślają dzieci)

PASTORAŁKA
Aniołek maleńki jak wróbelek

JÓZEF
Któż to idzie tak nieśmiało w stronę szopy całej białej?

PIOSENKA NA MELODIĘ – PÓJDŹMY WSZYSCY DO STAJENKI
To Kopciuszek idzie miły, co go siostry nie lubiły.
Prała, myła i sprzątała, a złe słowo za to miała.

KOPCIUSZEK
Ja posprzątam w tej stajence, mam do pracy chętne ręce.
Ja upiorę Mu pieluszki i pozmywam tu dzbanuszki.
Dam też złoty pantofelek, niech mu da radości wiele.
(kładzie pantofelek)

MARYJA
Dzięki Ci Kopciuszku za Twe odwiedziny,
To jest wielka radość dla Bożej Dzieciny.

JÓZEF
Maryjo, zobacz! Idzie do nas dziewczę w czerwonej czapeczce!

PIOSENKA NA MELODIĘ – GDY ŚLICZNA PANNA
To idzie dziarsko Czerwony Kapturek.
Znajoma ptaków leśnych i wiewiórek.
Niosła w koszyku dla chorej babuni
Ciasto i mleko, słodkie konfitury.

CZERWONY KAPTUREK
Mam tu w koszyku same smakołyki:
Ciasto z kruszonką, złote rogaliki,
I pączki i struclę i miód na lekarstwo
Aby zdrowiutkie było to Maleństwo.
(kładzie koszyk ze smakołykami)

MARYJA
Za przepyszne te specjały dziękujemy sercem całym.

JÓZEF
Witaj nam przybyszu miły, czy Cię gwiazdy sprowadziły?

PIRAT
Jestem piratem, morskiej fali bratem.
Dziś przyszedłem do Jezuska w gości
I przyniosłem Jemu muszelek dwie garści.
Zaśpiewam Mu też kolędę, niech Mu miło tutaj będzie.

PASTORAŁKA
Jam jest dutka
Jam jest dudka Jezusa małego.
Będę Mu grać z serca uprzejmego.
Ref.:
Graj dudka, graj.
Graj Panu, graj!
Zagram Panu w kozłowe dudeczki,
Dla Jezusa i dla Panieneczki.
Ref.:
Na piszczałce i na multaneczkach,
Na bandurce, ba, i na skrzypeczkach.
Ref.:

JÓZEF
A tym razem, co ja widzę? Dwoje dzieci do nas idzie!

PIOSENKA NA MELODIĘ – MĘDRCY ŚWIATA
Jaś z Małgosią tutaj idą, borem, lasem, drogą.
Baba Jaga zjeść ich chciała, lecz z nimi przegrała.
Oni niosą dla Jezusa słodycze wspaniałe.
Niech się cieszy i raduje Dzieciąteczko małe.

JAŚ
Ja jestem Jaś.

MAŁGOSIA
A ja Małgosia.

JAŚ
Chcę podziękować Bogu za ojcowską troskę,
Za mojego tatę i kochaną siostrę.

MAŁGOSIA
Jaś to mój braciszek, mądry i wspaniały.
Jest dobry i grzeczny, serdeczny i śmiały.

JAŚ I MAŁGOSIA
Z chaty Baby Jagi te kilka pierników
Przyjmij od nas w darze Niebieski Dziedzicu.
(kładą każde swój piernik)

MARYJA
Cóż za pyszne dary. Cóż za dzieci dzielne!
Tutaj przy Jezusie jesteście bezpieczne.

PIOSENKA NA MELODIĘ – JEZUS MALUSIEŃKI
Sierotka Marysia co gąski pasała,
Idzie z darem do Jezusa, piórek nazbierała.

SIEROTKA MARYSIA
Oto poduszeczka dla Jezusa małego
Z drobnych piórek zrobiona i z puchu gęsiego.
Na tę poduszeczkę gąski dobre piórka dały.
Niechaj miękko ma Dziecina, nasz Jezusek mały
(kładzie poduszeczkę)

MARYJA
Marysiu Sierotko, wejdź do stajeneczki.
Radość będzie wielka z Twojej poduszeczki.

JÓZEF
Cóż za dziwna rzecz Maryjo! W zimie kwiaty pachną miło!

PIOSENKA NA MELODIĘ – DZISIAJ W BETLEJEM
To Calineczka, to Calineczka do szopy się zbliża.
Jest strojna w kwiatki, lekka jak pyłek, z pąka się zrodziła.
Naręcze kwiatów w podskokach niesie.
Niechaj się raduje małe Boskie Dziecię
Na tym bożym świecie, świecie.

CALINECZKA
Smutna Twa stajenka o mój Jezu mały
Chcę by w Twojej biedzie kwiaty zapachniały.
Postawię bukiecik przy Twojej kolebce
Niechaj się ucieszy Twe dziecięce serce.
(kładzie bukiecik)

MARYJA
Za pachnące kwiaty, droga Calineczko
Pięknie ci dziękuje Boże Dzieciąteczko.

JÓZEF
O! Jakiś dziwny chłopak biegnie tu w podskokach.

PIOSENKA NA MELODIĘ – BÓG SIĘ RODZI
To Pinokio, chłopczyk z drewna, przez Dżepetto wystrugany.
Ośle uszy ma z nieuctwa, nos od kłamstwa wydłużany.
Nie mało broił, nie mało, ale jednak się poprawił.
Wrócił do swojego ojca i szczęśliwie żyją razem.

PINOKIO
Panie Jezu, już nie kłamię i do szkoły chętnie chodzę.
Wszystkim innym ku przestrodze
Tu zostawię mój nos długi i te brzydkie ośle uszy.
(odrywa nos i uszy, kładzie)

MARYJA
Dla mego Syneczka jesteś bardzo drogi
Bo porzuciłeś te brzydkie nałogi.

JÓZEF
Któż się zbliża do stajenki? Spracowany człek stareńki.

PIOSENKA NA MELODIĘ – WŚRÓD NOCNEJ CISZY
To idzie Rybak ze złotą rybką.
Zachłanna żona zniszczyła wszystko.
Miała pałac i komnaty, piękne futra i brokaty.
Było za mało.
Chodził więc Rybak co dzień nad wodę
Z nowym życzeniem danym przez żonę.
Rybka wszystko to spełniła, co zła żona wymyśliła.
Było za mało.

RYBAK
Maryjo, Józefie i Ty Boże Dziecię,
Może Wy tę złotą rybkę weźmiecie?
Ona niech spełnia wszystkie życzenia
I Waszą niedolę w szczęście zamienia.

JÓZEF
Rybaku mądry i uczciwy dziękujemy z całej siły.

MARYJA
Niech Wam Bóg zapłaci nasi goście mili,
Żeście dziś Jezusa tak pięknie uczcili.

JÓZEF
Słuchać Waszych kolęd dla Niego uciecha,
Patrzcie jak się do Was milutko uśmiecha.

KOLĘDA
Dzisiaj w Betlejem