Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie IV – Eksperci na miesiąc: listopad 2017
W kraju orła białego
– Stwarzanie dzieciom okazji do poznawania własnego kraju, jego tradycji i kultury;
– Zapoznanie z symbolami narodowymi. Wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć związanych z tożsamością narodową;
– Zapoznanie z wybranymi miejscami charakterystycznymi dla polski;
– Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania pełnym zdaniem. Wzbogacenie słownictwa o nowe pojęcia;
– Zachęcanie dzieci do współpracy w zespołach podczas zabaw i sytuacji zadaniowych. Doskonalenie umiejętności liczenia;
– Kształtowanie umiejętności wyodrębniania wyrazów w zdaniu. Stwarzanie okazji do zabaw z literami;
– Ćwiczenia w zakresie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej na materiale literowym;
– Stwarzanie dzieciom okazji do słuchania utworów muzycznych o treści patriotycznej;
Pada deszcz
– Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia;
– Stwarzanie dzieciom okazji do rozwiązywania zagadek o zjawiskach przyrodniczych charakterystycznych dla późnej jesieni;
– Zachęcanie do eksperymentowania z wodą i wnioskowania na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń;
– Zachęcanie do interpretowania ruchem, gestem i mimiką utworów muzycznych;
– Stwarzanie okazji do aktywnego udziału w działaniach plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
Urządzenia elektryczne
– Poznajemy technikę: w sposób bezpośredni lub pośredni – zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera);
– Poznamy różne sposoby otrzymywania energii;
– Wyjaśnimy znaczenie prądu w gospodarstwie domowym;
– Zwrócimy uwagę na bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych;
Zdrowie naszym skarbem
– Będziemy rozmawiać o tym co robić, żeby być zdrowym?;
– Ubieramy się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu, zmarznięciu);
– Dbamy o higienę, przez częste mycie rąk, kąpiele i dbanie o czyste włosy i paznokcie i ząbki;
– Zachęcamy do jedzenia zdrowej żywności; warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów, picie kompotów, soków, ograniczenie napojów gazowanych – przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw;
– Sami przygotujemy sobie kanapki;
– Porozmawiamy o pracy lekarza i pielęgniarki, dlaczego nie trzeba się ich bać?;
Będziemy ćwiczyć i dbać o nasz kręgosłup, bo ruch to zdrowie;
Nasza zasada: Dbaj o zdrowie swoje i innych.
Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem.
Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.
Będziemy uczyć się czytać
– rozpoznawać litery drukowane małe i wielkie: i, t, d, k,
– tworzyć sylaby z poznanych liter i odczytywać je,
– czytać wyrazy o prostej budowie fonetycznej.
Poznawać pojęcia matematyczne:
– zapis cyfrowy liczby 4 i 5,
– wyznaczać część wspólną zbiorów,
Rozwijać intuicję geometryczną
– poznawać nazwy i cechy figur geometrycznych.
Zapoznanie dzieci z hymnem polski
NARODOWY HYMN
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz, Dąbrowski…
Nauka piosenki „Złota trąbka”
„Złota trąbka zagrać chce
W ten Niepodległości Dzień.
Już gra trąbka tra ta ta.
Każdy Polak święto ma”.
„Każdy Polak cieszy się,
Że ojczyzna wolna jest.
Już gra trąbka tra ta ta.
Każdy Polak święto ma”.
Słuchanie piosenki
Domowe urządzenia
(sł. i muz. J. Kucharczyk).
I.Mama często robi pranie, tata lubi odkurzanie.
Siostra z pasją placki piecze. Co pomaga im, czy wiecie?
Pralka pierze i wiruje, mikser ciasto przygotuje. A odkurzacz zjada śmieci.
Patrz, podłoga aż się świeci.
Ref.: W naszym domu są takie urządzenia, które każdą pracę ułatwiają.
Choć tak głośno warczą, buczą, bardzo nam we wszystkim pomagają.
II. Dywan pięknie odkurzony, pachnie pranie rozwieszone.
W piekarniku rośnie ciasto, w domu czysto, że aż jasno.
Czajnik gwiżdże już wesoło i na podwieczorek woła.
Ekspres parzy kawę mamie, więc czas na odpoczywanie.
Ref.: W naszym domu…
Słuchanie piosenki
Taniec w deszczu
(sł. i muz. K. Gowik).
I.Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.
Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!
Lato odfrunęło razem z bocianami,
zostawiło stado szarych chmur.
Ref.: Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.
Po przygodę wyrusz z nią bardzo mokrą drogą,
chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!
Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!
II. Deszcz zagląda w nasze okna, woła nas:
„Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!
Zatańczymy razem pod parasolkami, ze mną nigdy nie znudzicie się!”
Ref.: Gdy jesienny…
III. Puka, stuka zimny deszczyk, żal go nam.
Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?
Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach, jesień z deszczem może nie być zła!
Ref.: Gdy jesienny…