Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie IV – Eksperci na miesiąc: marzec 2018

 

Wycieczki i spacery – poszukiwanie zwiastunów wiosny.
9.03. – „Wizyta w szkole podstawowej nr 8 ” – zapoznanie dzieci z budynkiem i rozkładem pomieszczeń. Udział w pierwszej lekcji , zapoznanie z wyglądem sali lekcyjnej, podjęcie zadań edukacyjnych proponowanych przez nauczyciela.
22.03.- „Warsztaty Wielkanocne z Rodzicami ” – przygotujemy ozdoby świąteczne.

Zwierzęta sprzed milionów lat.
– poznamy historię powstawania węgla kamiennego, jego właściwości;
– poznamy wybrane zwierzęta (dinozaury) i rośliny (np. olbrzymie paprocie) występujące w tamtym okresie;
– poznamy ważniejsze regiony Polski, znajdujące się tam bogactwa naturalne;
– poznamy zapis cyfrowy liczby 9;
– poznamy literę u – małą i wielką, drukowaną i pisaną;

Marcowa pogoda.
– będziemy obserwować zmiany za­chodzące w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebi­śniegi, krokusy);
– poznamy zwiastuny wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, poja­wienie się pąków na drze­wach, krzewach;
– poznamy literę c – małą i wielką drukowaną i pisaną;

Nadeszła wiosna.
– poznamy literę c – małą i wielką drukowaną i pisaną;
– poznamy zapis cyfrowy liczby 10;
– założymy zielony ogródek w sali;
– poznamy czynniki potrzebne do rozwoju roślin;
– będziemy zachęcać do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin;
– dbać o rośliny hodowlane w kąciku przyrody;
– przypomnimy sobie zwyczaje ludowe i obrzędy – Marzanna – symbol zimy, powitanie wiosny;

Wielkanoc.
– poznamy literę j – małą i wielką drukowaną i pisaną;
– utrwalimy posiadaną przez dzieci wiedzę nt. tradycji wielkanocnych;
– rozbudzimy chęci kultywowania zwyczajów i aktywnego włączania się w przygotowania do świąt;
– będziemy kształtować wrażliwości estetyczne podczas podejmowania różnorodnych działań plastycznych;
– założymy tradycyjną hodowlę owsa, rzeżuchy oraz wdrożymy się do systematycznego dbania o rośliny i obserwowania ich wzrostu;

Będziemy uczyć się czytać:
– rozpoznawać litery druko­wane i pisane – małe i wielkie, czytać wyrazy o pro­stej budowie fonetycznej;
– tworzyć z poznanych liter wyrazy i je odczytywać;
– układać zdania z podanym wyrazem. 

Poznawać pojęcia matematyczne:
– rozpoznawać cyfry, dodawać i odejmować w zakresie 10 z wykorzy­staniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
– rozróżniać zbiory – równoliczne i nierów­noliczne;
– zachęcać dzieci do po­szerzania zainteresowań matematycznych;
– klasyfikować przedmio­ty pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych;
– rozwiązywać zadania tekstowe na temat zna­nych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symu­lacyjnej;

Piosenka „Już rozgościła się wiosna”

I. Już rozgościła się wiosna,
słońce i kwiaty przyniosła
Huśta się lekko na tęczy,
motyle i ptaki ślą wiośnie buziaki
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy,
a całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.

II. Słońce rozdaje promyki,
gonią się w lesie strumyki.
Mrówki zaczęły porządki,
a grube ślimaki, ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy,
a całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.

III. Kwiaty swe płatki umyły i
świeże stroje włożyły.
Budzą się wszystkie zwierzaki.
Kociaki i psiaki ślą wiośnie buziaki.
Ref.: Hop, hop, raz, dwa, trzy,
tańczymy z wiosenką ja i ty.
Nawet gdy z burzy wiosenny deszcz,
to tylko radośniej tak tańczyć przy wiośnie.
Hop, hop, raz, dwa, trzy,
bzyczą już pszczoły i kwitną bzy,
a całe miasto całusy śle,
bez wiosny było tu źle.

Wiersz „Powitanie wiosny”
Wiosna, wiosna już na łące, więc zwierzęta dają koncert.
Konik polny ma skrzypeczki, gitary- trzy biedroneczki.
Na pianinie gra dżdżownica, motyl harfą się zachwyca,
a w perkusję wali żuk, pośpiewując: – Uf, uf,uf.
Wokalistka- pszczółka Bze, ciągle śpiewa: – Ble, ble, ble.
Gdy na koncert wpadł skowronek, to już był koncertu koniec.

Piosenka „Cukrowy baranek”
I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??
Ref.: Mama, tata, siostra, brat –
każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy marzenia spełnić chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??
Ref. .: Mama, tata, siostra, brat –
każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy marzenia spełnić chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata, siostra, brat –
każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy marzenia spełnić chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!