Statut
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr 2/ 2017/2018
Rady Pedagogicznej
Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Pruszkowie
z dnia 27.11.2017 r.
S T A T U T
Przedszkola Miejskiego Nr 15
w Pruszkowie
Podstawy prawne opracowania:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949),
2. Ustawa z dnia 14 września 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949 ).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.),
Rozdział 1
Informacje o przedszkolu
§1.
-
Przedszkole Miejskie Nr 15 w Pruszkowie, zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem wielooddziałowym.
-
Siedzibą przedszkola jest budynek wolnostojący w Pruszkowie przy ul. Dębowej nr 8.
§2
-
Organem prowadzącym przedszkola jest miasto Pruszków.
-
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Kurator Oświaty w Warszawie.
-
Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu miasta Pruszkowa, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy miasta Pruszkowa.
§3.
-
Przedszkole prowadzi rachunek dochodów samorządowych na podstawie Uchwały
Nr L/454/10 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 30 września 2010r. -
Obsługę finansowo – księgową, organizacyjną i administracyjną przedszkola na podstawie Uchwały Nr XXV.267.2016 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 1 grudnia 2016r. prowadzi Centrum Usług Wspólnych w Pruszkowie.
-
Zakres obsługi określa statut Centrum Usług Wspólnych w Pruszkowie stanowiący załącznik do Uchwały Nr XXV.267.2016 Rady Miejskiej w Pruszkowie z dnia 1 grudnia 2016r.
-
Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej z pełną nazwą i adresem siedziby o treści:
Przedszkole Miejskie Nr 15
ul. Dębowa 8, 05-804 Pruszków
Tel: 22 758 88 38
-
Dopuszcza się stosowanie w korespondencji skróconych nazw przedszkola – PM 15 w Pruszkowie i PM 15.
-
Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalność w formie papierowej a w zakresie odpłatności, żywienia i wyposażenia w formie elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4.
-
Przedszkole zapewnia wyżywienie.
-
Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:
-
-
śniadanie;
-
obiad;
-
podwieczorek;
-
-
Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
-
Jadłospisy planowanych posiłków ustala specjalista d.s. żywienia w uzgodnieniu z kucharzem, a zatwierdza dyrektor.
-
Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej dwu dniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem tablicy ogłoszeń dla Rodziców oraz strony internetowej przedszkola.
-
Przedszkole nie prowadzi diet. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza przedszkole eliminuje z żywienia uczulające dziecko produkty i w miarę możliwości zastępuje je innymi.
-
Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę:
-
dla dzieci 6-letnich realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
-
dla dzieci 3 – 5 letnich w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego od godz. 8.00 do godz. 13.00 tj. 5 godzin dziennie.
-
-
Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia przedszkolnego, zajęcia otwartego itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
§ 5
-
Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze Miasta Pruszkowa.
-
W przypadku większej ilości kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc przeprowadzane jest postępowanie rekrutacyjne.
-
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu.
-
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane jest na podstawie:
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 59, z późn. zm.),
-
aktualnej Uchwały Rady Miejskiej w Pruszkowie w sprawie określenia kryteriów naboru do przedszkoli prowadzonych przez miasto Pruszków;
-
-
Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny ,,deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego,, w tym przedszkolu, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
-
W trakcie roku szkolnego o przyjęciu dziecka decyduje dyrektor przedszkola.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 6
-
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania profilaktyczno-wychowawcze.
-
Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
-
Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.
-
Zadaniem przedszkola jest w szczególności:
-
pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci;
-
promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;
-
umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem szkolnym;
-
udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;
-
umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
-
zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.
-
§7
-
W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
-
Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
-
Nauczyciele prowadzą obserwację dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.
-
Wyniki obserwacji są dokumentowane w opracowanym przez nauczyciela arkuszu obserwacji dziecka dostosowanym do jego wieku. Wyniki obserwacji są podstawą do sporządzenia informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
-
Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami,.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.Szczegółowe zasady organizacji i
-
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
-
Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
§8
-
Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
-
Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
-
realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
-
dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych;
-
zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne.
-
-
Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.
§9
-
Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
-
Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
§10
-
Przedszkole organizuje zajęcia religii.
-
Podstawą udziału dziecka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
-
Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
-
Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§11
-
Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć organizowanych przez nauczycieli i specjalistów a także swobodnych zabaw dzieci;
-
Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
-
możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
-
specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
-
potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
-
organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
-
organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
-
wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
-
-
Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
-
pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
-
informuje na bieżąco o rozwoju i postępach dziecka;
-
uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
-
uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej,
-
Rozdział 3
Organy przedszkola
§12
Organami przedszkola są:
-
dyrektor;
-
rada pedagogiczna;
-
rada rodziców.
§ 13
-
Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
-
Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
-
kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
-
kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
-
organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
-
dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez miasto Pruszków;
-
przewodniczącego rady pedagogicznej;
-
organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola;
-
-
Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
-
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
-
przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola;
-
występowania z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
-
-
Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych jej zadań.
-
Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
-
Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
-
Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną przedszkola i rodzicami;
-
W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 14
-
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
W skład Rady Pedagogicznej wchodzi dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
-
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
-
Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Pruszkowie”, który określa:
-
organizację zebrań;
-
sposób powiadomienia członków rady o terminie i porządku zebrania;
-
sposób dokumentowania działań rady;
-
wykaz spraw, w których przeprowadza się głosowanie tajne;
-
-
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogiczne;
-
Osoby biorące udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobowe dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników placówki,
-
Do podstawowych zadań Rady Pedagogicznej należy:
-
planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
-
okresowa, roczna analiza, ocena stanu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacyjnych, materialnych warunków pracy przedszkola,
-
ustalanie organizacji wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
planowanie i organizowanie współpracy z rodzicami i opiekunami wychowanków,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
-
-
Rada Pedagogiczna opracowuje i zatwierdza:
-
program rozwoju placówki,
-
roczny plan pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej przedszkola;
-
statut przedszkola;
-
innowacje i eksperymenty pedagogiczne;
-
plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;
-
-
Rada Pedagogiczna opiniuje:
-
organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień;
-
propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
-
-
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§15
-
Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
-
Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
-
Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok.
-
Radę Rodziców stanowią delegaci rad oddziałowych rodziców – po jednym z każdego oddziału.
-
Rada oddziałowa rodziców składa się z trzech osób i jest wybierana przez zebrania rodziców wychowanków danej grupy w głosowaniu tajnym.
-
Rada Rodziców wybiera ze swego składu:
-
przewodniczącego;
-
zastępcę;
-
sekretarza.
-
-
W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział, z głosem doradczym dyrektor przedszkola.
-
Do udziału w posiedzeniach Rady Rodziców mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
-
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin jej działalności.
-
Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspakajania potrzeb dzieci.
-
Rada Rodziców w szczególności:
-
może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
-
opiniuje pracę nauczyciela przy ubieganiu się o awans zawodowy,
-
może występować do Rady Pedagogicznej w sprawie podejmowania uchwał o wprowadzeniu innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
-
może przedstawiać wnioski do planu finansowego przedszkola.
-
-
Przedstawiciel Rady Rodziców uczestniczy w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola.
-
Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy uprawnionych. Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem lub interesem przedszkola, dyrektor zawiesza jej wykonanie i przedstawia sprawę do decyzji organu prowadzącego.
-
Dokumentacja rady rodziców jest przechowywana w sekretariacie przedszkola.
§ 16
-
Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
-
Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
-
Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
§ 17
-
W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
-
Sprawy sporne między organami szkoły rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
-
W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
-
W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1 – 3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 18
-
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
-
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
-
zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;
-
zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
-
-
Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
-
W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
-
Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola.
-
Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
§ 19
-
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
-
dzieci są przyprowadzane w godzinach od 6.30 – 8.15 i odbierane w godzinach 15.00 – 17.30 przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź upoważnioną przez nich na piśmie osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
-
rodzice (prawni opiekunowie) przyprowadzający dzieci w godzinach 6.30 – 7.15 rozbierają je w szatni i przekazują bezpośrednio dyżurującemu nauczycielowi w dyżurującej grupie,
-
rodzice (prawni opiekunowie) przyprowadzający dzieci w godzinach 7.15 – 8.15 uczestniczą w ich rozbieraniu w szatni (pomagają lub obserwują samodzielne rozbieranie), a następnie przekazują je osobie dyżurującej , która pilotuje dziecko do danej grupy,
-
odbierane z przedszkola dzieci są przekazywane rodzicom (prawnym opiekunom) bezpośrednio przez dyżurującego w godzinach 15.00 – 17.30 w szatni pracownika obsługi,
-
-
Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
-
Dziecko może przebywać w przedszkolu w godzinach określonych przez rodziców we „wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola” lub w „deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego” ,
-
Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane w godzinach ustalonych w arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny;
-
Dyżurujący w szatni pracownik przedszkola ma obowiązek osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko z przedszkola;
-
Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
§ 20
-
Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
-
znajomości realizowanych programów i planów zajęć;
-
uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
-
pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;
-
zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal pobytu, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;
-
wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku;
-
-
Obowiązkiem rodziców jest:
-
przestrzeganie statutu Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Pruszkowie,
-
respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców przedszkola;
-
punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;
-
terminowe uiszczanie uchwalonej przez Radę Miejską w Pruszkowie opłaty za nauczanie, wychowanie i opiekę, wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz ustalonych przez przedszkole kosztów żywienia dziecka;
-
usprawiedliwianie nieobecności dziecka 6 – letniego;
-
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
-
zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;
-
informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
-
współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,
-
-
Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:
-
zebrania ogólne, co najmniej raz w roku;
-
zebrania oddziałowe, co najmniej dwa razy w roku;
-
konsultacje indywidualne, zgodnie z ustalonym harmonogramem na dany miesiąc;
-
uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;
-
zajęcia otwarte dla rodziców, co najmniej dwa razy w roku,
-
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
-
kącik informacji dla rodziców;
-
wystawy prac plastycznych dzieci.
-
§ 21
-
Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach określonych w arkuszu organizacyjnym na dany rok szkolny ;
-
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów,
-
Dyrektor przekazuje rodzicom informację o przerwie w pracy przedszkola, w terminie do 31 marca roku szkolnego, którego przerwa dotyczy.
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców,
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział przedszkolny złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
-
Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
-
W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
-
Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
§ 22
-
Usługi świadczone przez przedszkole dla dzieci 3 – 5 letnich wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego podlegają opłacie określonej w aktualnie obowiązującej uchwale Rady Miejskiej w Pruszkowie.
-
Usługi wymienione w ust. 1 obejmują:
-
realizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych w zakresie:
-
rozwijania uzdolnień,
-
kształtowania twórczych postaw,
-
adaptacji dzieci w środowisku przedszkolnym,
-
wspierania indywidualnych zainteresowań,
-
organizowanie zajęć sportowych i imprez okolicznościowych;
-
prowadzenie zajęć relaksacyjno-wyciszających;
-
-
Opłata, za świadczenie usług, o których mowa w ust. 2, za jedną godzinę wychowania i opieki w przedszkolu, poza czasem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 1,00 zł.
-
Opłata, o której mowa w ust. 2 obejmuje koszty pobytu dziecka w przedszkolu w godzinach porannych tj. od godz. 6.30 do 8.00 oraz po godzinie 13.00 i nie obejmuje kosztów żywienia i kosztów zajęć dodatkowych, organizowanych przez przedszkole na zlecenie rodziców/opiekunów.
-
Opłata naliczana jest za czas pobytu zarejestrowany w elektronicznym systemie ewidencji pobytu dziecka w przedszkolu. Dzienny czas pobytu dziecka poza godzinami realizacji podstawy programowej liczony jest minutowo. Miesięczny czas pobytu stanowi sumę minut ze wszystkich dni pobytu dziecka w przedszkolu w danym miesiącu.
-
Rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani do rejestrowania godziny wejścia i wyjścia dziecka w elektronicznym systemie ewidencji. Brak zarejestrowania wejścia/wyjścia dziecka wiąże się z naliczeniem opłaty za dany dzień według maksymalnej liczby godzin pracy przedszkola, z odliczeniem 5 godzin na realizację podstawy programowej.
-
Wysokość miesięcznej opłaty określonej w ust. 2 jest zaokrąglana do 1,00 zł.
-
Opłata, o której mowa w ust. 2 pobierana jest z dołu do 8 dnia następnego miesiąca.
-
Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2 podlega waloryzacji na zasadach określonych w Ustawie z dnia 13 czerwca 2013r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2013r. Poz. 827).
-
Nauczyciel odnotowuje w dzienniku zajęć obecność dziecka w danym dniu.
§ 23
-
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników.
-
Koszty wyżywienia dziecka w całości pokrywane są przez rodziców bądź opiekunów.
-
Pracownicy kuchni pokrywają koszty produktów zużytych do przygotowania posiłków, pozostali pracownicy oprócz kosztów produktów pokrywają koszty przygotowania posiłków w wysokości ustalonej przez Radę Miasta Pruszkowa.
-
Za jeden posiłek (obiad) pobiera się opłatę w wysokości 50% dziennej stawki żywieniowej, za dwa posiłki ( śniadanie i obiad ), 80% stawki dziennej.
-
W przypadku nieobecności korzystającego z żywienia dziecka lub pracownika kuchni przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową a w przypadku pozostałych pracowników także koszty przygotowania posiłków.
-
Opłata, o której mowa w ust. 1 pobierana jest z góry do 8-go dnia każdego miesiąca.
-
Zwrot opłaty, o której mowa w ust. 1 dokonywany jest z dołu, poprzez odliczenie go od opłaty za następny miesiąc.
-
Zwroty opłaty, o której mowa w ust. 1 za dzieci odchodzące z przedszkola dokonywane są w terminie 6–ciu miesięcy od dnia rezygnacji bądź ukończenia przedszkola. Po upływie tego terminu w/w należności są przeksięgowywane na dochody przedszkola.
Rozdział 5
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 24
-
W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli niepedagogicznych.
-
Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
-
nauczyciel wychowania przedszkolnego;
-
nauczyciel psycholog;
-
nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej;
-
nauczyciel logopeda;
-
-
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
-
Do zakresu zadań nauczyciela przedszkola należy:
-
rzetelne realizowanie zadania związanego z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,
-
planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno- wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem,
-
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
-
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
-
stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
-
współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomocą psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
-
współdziałanie z rodzicami / prawnymi opiekunami/ w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
-
prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
-
-
Zakres zadań psychologa i logopedy w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 25
-
W przedszkolu zatrudnia się pracownika administracyjnego pełniącego funkcję specjalisty d.s. ekonomicznych i żywienia, podległego bezpośrednio dyrektorowi.
-
Do podstawowych obowiązków w/w specjalisty należy:
-
organizowanie i nadzorowanie pracy personelu obsługowego,
-
prowadzenie dokumentacji finansowej i żywieniowej przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych,
-
załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń, ogrodu i sprzętu przedszkola ( remonty, przeglądy, konserwacja itp. ),
-
nadzorowanie utrzymania pomieszczeń w należytym stanie sanitarno – higienicznym,
-
wykonywanie czynności związanych z:
-
obiegiem pieniędzy,
-
gospodarką materiałowo – magazynową,
-
działalnością organizacyjno – gospodarczą,
-
żywieniem dzieci i personelu.
-
§ 26
-
W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługowych. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
-
Do podstawowych obowiązków pomocy nauczyciela należy:
-
pełnienie zadań opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
-
utrzymanie w czystości pomieszczeń przedszkola,
-
pomoc nauczycielowi w organizacji zajęć i uroczystości przedszkolnych oraz
-
zapewnienie warunków do bezpiecznej zabawy i czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie spacerów i wycieczek,
-
-
Do obowiązków woźnej oddziałowej należy:
-
utrzymywanie we wzorowej czystości przydzielonych do sprzątania pomieszczeń,
-
prawidłowa organizacja posiłków dla dzieci, zgodna z zasadami higieny,
-
pełnienie zadań obsługowych i opiekuńczych w stosunku do dzieci,
-
właściwe korzystanie ze sprzętu (zgodne z instrukcjami obsługi i zasadami BHP) i ponoszenie odpowiedzialności za powierzone minie placówki,
-
-
Do obowiązków kucharza i pomocy kucharza należy:
-
sporządzanie posiłków zgodnie z normami żywieniowymi dla dzieci 3-6 letnich, określonych odrębnymi przepisami,
-
przestrzeganie rygorów sanitarnych podczas obróbki produktów spożywczych wykorzystywanych do przygotowania posiłków,
-
właściwe porcjowanie i estetyczne podawanie posiłków,
-
utrzymanie we wzorowej czystości pomieszczeń bloku żywieniowego i pomieszczeń magazynowych oraz sprzętu i naczyń kuchennych,
-
przygotowywanie i przechowywanie próbek żywieniowych, zgodnie z wymaganiami SANEPID-u,
-
właściwe, zgodne z instrukcjami i zasadami BHP korzystanie ze sprzętu AGD i ponoszenie odpowiedzialności w tym zakresie.
-
-
Do obowiązków pracownika zatrudnionego na stanowiskach starszego woźnego i konserwatora należy:
-
dbanie o budynek przedszkola i przyległy teren wraz ze sprzętem, zabezpieczenie przed kradzieżą i innymi nieprzewidzianymi wypadkami,
-
pomoc przy zakupie i dostarczaniu do placówki artykułów żywnościowych i innych wg bieżących potrzeb,
-
dbanie o sprawne funkcjonowanie instalacji c.o. oraz wodno – kanalizacyjnej,
-
wykonywanie prac porządkowo – gospodarczych w piwnicach budynku i na terenie ogrodu przedszkolnego,
-
-
Do obowiązków dozorcy nocnego należy:
-
nadzór nad mieniem placówki – zarówno budynku jak i terenu,
-
utrzymanie czystości wokół budynku,
-
pielęgnowanie roślin na terenie ogrodu,
-
§ 27
-
Szczegółowe zakresy obowiązków dla nauczycieli pracowników administracyjno – obsługowych ustala dyrektor przedszkola.
-
Wszyscy pracownicy wykonują zadania wynikające z art. 100 i art. 211 Kodeksu pracy.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki dzieci
§ 28
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
-
właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;
-
organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
-
życzliwego i podmiotowego traktowania;
-
przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
-
sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
-
pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
§ 29
Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
-
uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
-
respektowania poleceń nauczyciela;
-
kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i do osób dorosłych;
-
dbania o czystość i higienę osobistą;
-
dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience;
§ 30
-
Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko 3 – 5 letnie z listy wychowanków przedszkola w przypadkach:
-
nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 30 dni i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności;
-
stwierdzenia, że dziecko zostało przyjęte do przedszkola na podstawie fałszywego oświadczenia rodziców lub poświadczenia przez rodziców nieprawdziwych danych we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola,
-
zalegania z odpłatnością za przedszkole dłużej niż dwa miesiące,
-
-
Rodzice mogą zrezygnować z miejsca w przedszkolu z końcem miesiąca po uprzednim złożeniu pisemnego oświadczenia z 14-to dniowym wyprzedzeniem.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 31
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 32
Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
§ 33
Tekst statutu jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.
§ 34
Statut wchodzi w życie z dniem 01.12.2017r.