Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie I – Mali Badacze na miesiąc: październik 2021

 

Jesień w ogrodzie 04-08.10.2021r.
– Liczymy orzechy z wiewiórką – „Ile orzechów ma wiewiórka?” – zabawy matematyczne.
– Poznajemy kolory – ćwiczenia w rozpoznawaniu kolorów: czerwonego, żółtego, niebieskiego.
– Co jesień robi w ogrodzie? –poznajemy i utrwalamy nazwy warzyw rosnących w ogrodzie.
– Wiem co jem- poznajemy zdrowotne walory podstawowych warzyw- marchewka, burak, cebula.
– Bawimy się przy muzyce -zabawy rytmiczne wdrażające do szybkiej reakcji na sygnał.
– Zabawy muzyczne ćwiczące zmiany tempa i melodii w muzyce.
– Wspólnie dbamy o naszą salę – wdrażamy dzieci do sprzątania zabawek po skończonej zabawie.
– Poznajemy miejsca w których rosną owoce oraz warzywa, uczymy się rozróżniania określeń „Sad”, „Ogród”.
– Potrafię się dzielić- rozmowy na temat potrzeby dzielenia się zabawką oraz spokojnego oczekiwania na swoją kolej w zabawie.

Życie zwierzat w jesiennym lesie 11.10 – 15.10.2021r.
– Gdzie mieszkają zwierzątka?- poznajemy domy zwierząt leśnych.
– Wirujący listek- zabawy oddechowe, ćwiczymy fazy wdechu i wydechu.
– Ćwiczymy spostrzegawczość i percepcję wzrokową, układając puzzle, dobierając pary.
– Kto mieszka w lesie?- poznajemy niektóre zwierzęta leśne i ich zwyczaje: niedźwiedź, wiewiórka, dzik.
– Co to za zwierzę? – rozwiązujemy zagadki.
– Różnokolorowe liście- obserwujemy drzewa i liście, omawiamy ich kształty i kolory.
– Czyj to głos? – rozpoznajemy odgłosy zwierząt leśnych.
– Poznajemy zasady właściwego zachowania się w lesie.
– Ćwiczymy umiejętność kolorowania- „Kolorowe listki”.

Co robią ptaki jesienią 18-22.10.2021r.
– Gdzie siedzi ptak? – zabawy matematyczne wdrażające do prawidłowego stosowania określeń: wysoko – nisko.
– Zabawy na placu przedszkolnym – zachęcamy dzieci do aktywności fizycznej.
– Chcę być zdrowy – rozmowy na temat wpływu świeżego powietrza na nasze zdrowie i dobre samopoczucie.
– Spacery w najbliższej okolicy- ćwiczymy chodzenie w parze, wdrażamy dzieci do częstego przebywania na świeżym powietrzu.
– Utrwalamy pojęcie „para” poprzez łączenie w pary takich samych ilustracji ptaków.
– Poznajemy różne ptaki, ich nazwy i zwyczaje.
– Prowadzimy obserwacje ptaków żyjących w pobliżu przedszkola.
– Wdrażamy dzieci do niesienia pomocy innym, poprzez wspólne sprzątanie zabawek, dbałość o najbliższe otoczenie.
– Gimnastyka buzi i języka- powtarzamy zgłoski: kra, pi, ko…

Jesienna pogoda 25-29.10.2021r.
– Ćwiczymy porządkowanie sali po skończonej zabawie.
– Poznajemy symbole pogodowe.
– Uczymy się przestrzegania ustalonych zasad.
– Zachęcamy dzieci do dzielenia się atrakcyjną zabawką.
– Rysujemy na betonie kredą – wdrażanie do szanowania wytworów pracy własnej i kolegów.
– Ubieramy się stosownie do jesiennej pogody – uczymy się prozdrowotnych zachowań.
– Rozwijamy spostrzegawczość i zmysł obserwacji poprzez wskazywanie charakterystycznych cech pogody.
– Wdrażamy dzieci do używania umiarkowanego głosu.
– Uczymy się segregować – doskonalimy umiejętności tworzenia zbiorów ze względu na jedną cechę.
– Poznajemy drzewa ich budowę i rodzaje.
– „Jesień jest piękna” – nauka wiersza – utrwalamy charakterystyczne cechy jesieni.
– wykonujemy instrumenty z różnorodnych materiałów – czerpiemy radości z samodzielnie wykonanej pracy.

Poznajemy piosenki:

„Kolorowe listki” słowa- D. Jagiełło, muzyka- K. Jagiełło
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają.

„Nasza Pani” Muzyka: B. Pasternak, słowa: W. Badalska
Spadły z drzewa dwa kasztany,
toczą się po trawie.
Zrobię sobie z nich konika,
w kąciku postawię.
Refren: Proszę Pani, proszę Pani,
Jak to zrobić mam?
Nasza Pani, nasza Pani
Wszystko powie nam!
Mam w pudełku ładne kredki
żółte i czerwone.
Wezmę papier i kredkami
narysuje domek.
Refren: …
Są w ogródku dwa zagonki,
kwiaty tam wyrosną,
gdy nasiona na zagonkach
posiejemy wiosną.
Refren: …

„Poszło dziewczę po ziele”
Poszło dziewczę po ziele po ziele po ziele
Nazbierało niewiele niewiele hej
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek
Oj ty ty oj ty ty
Za koszyczek zapłać mi
Oj ty ty oj ty ty
Za koszyczek zapłać mi
Poszło dziewczę po ziele po ziele po ziele
Nazbierało niewiele niewiele hej
Przyszedł do niej braciszek
Połamał jej koszyczek
Oj ty ty oj ty ty
Za koszyczek zapłać mi
Oj ty ty oj ty ty
Za koszyczek zapłać mi