Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie III – Zdobywcy na miesiąc: grudzień 2021

 

KALENDARIUM
– 06.12.2021 – godz. 13.30 – KINO – Galeria Nowa Stacja
– 22.12.2021 – Spotkanie z Mikołajem
– Świąteczne warsztaty dla rodziców i dzieci – o terminie powiadomimy mailem

Jak walczyć o czyste powietrze? 29.11.2021 – 03.12.2021
Dzieci dowiedzą się:
– Co to jest smog? Jakie czynniki go wywołują?
– Jakie odczucia w ciele człowieka wywołuje smog?
– Jakimi sposobami walczyć ze smogiem?
– Co to są odnawialne źródła energii? Dlaczego należy z nich korzystać?
– Jak wygląda i czym się zajmuje kominiarz? Jakie są i do czego służą mu jego akcesoria? Jakie znaczenie dla społeczeństwa ma jego praca ?
– Jak wygląda i czym się zajmuje górnik? Jakie są i do czego służą mu jego akcesoria? Jakie znaczenie dla społeczeństwa ma jego praca ?
– Jak wyglądają litery E, e? – Wprowadzenie liter E, e jako znaków graficznych dla samogłosek „e” wyodrębnionych w nagłosie wyrazów: Ela, ekran.
Rodziców zachęcamy aby:
– wspólnie z dziećmi obserwowali co dymi
– pokazywali znaki zakazujące palenia papierosów zwykłych i elektronicznych oraz miejsca gdzie one się znajdują
– w miarę możliwości słuchali komunikatów o stężeniu smogu w atmosferze
– czuwali nad samodzielnym ubieraniem i rozbieraniem się dziecka
– wspólnie z dzieckiem szukali w otoczeniu liter: E, e.

Jakie sekrety ma Mikołaj? 06.12.2021 – 10.12.2021
Dzieci dowiedzą się:
– Jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach?
– Kim był i gdzie żył pierwowzór Mikołaja? Skąd wzięła się tradycja robienia prezentów?
– Czym jest wolontariat?
– Jak wygląda cyfra 7? – Wprowadzenie cyfry 7 jako znaku graficznego dla zbioru 7 przedmiotów.
Rodziców zachęcamy aby:
– w dalszym ciągu czuwali nad samodzielnością dziecka
– rozmawiali z dziećmi o marzeniach, uczuciach z nimi związanych
– zachęcali do pomocy w rodzinie i w najbliższym otoczeniu dziecka
– wspólnie z dzieckiem szukali w otoczeniu: cyfry 7
– wspólnie z dzieckiem odczytywali sylaby i wyrazy ze znanych już liter.

Jakie sporty uprawia Pani Zima? 13.12.2021 – 17.12.2021
Dzieci dowiedzą się:
– Jakie są oznaki zimy?
– Jak wygląda zimowy krajobraz?
– Jak nazywają się dni tygodnia?
– Jakie sporty można uprawiać w zimie?
– Jakie własności ma śnieg?
– Jak wyglądają litery: S, s? – Wprowadzenie liter: S, s jako znaków graficznych dla spółgłosek „s” wyodrębnionych w nagłosie wyrazów: Sebek, sanki.
Rodziców zachęcamy aby:
– w dalszym ciągu czuwali nad samodzielnością dziecka
– w czasie spacerów obserwowali zmiany w zimowym krajobrazie
– w miarę możliwości uczestniczyli w zabawach na śniegu i lodzie zachowując zasady bezpieczeństwa
– w miarę możliwości wspólnie oglądali transmitowane zimowe zawody sportowe (np. skoki)
– wspólnie z dzieckiem szukali w otoczeniu: liter: S, s
– wspólnie z dzieckiem odczytywali sylaby i wyrazy ze znanych już liter.

O czym w święta każdy z nas pamięta? 20.12.2021 – 24.12.2021
Dzieci dowiedzą się:
– Jakie tradycje wiążą się ze świętami Bożego narodzenia i są kultywowane w Polsce?
– Jakie świąteczne tradycje panują w innych, wybranych krajach?
– Co to są kolędy?
– W jaki sposób i komu składa się świąteczne życzenia?
– Jak tworzy się dekoracje choinkowe?
– Jak wyglądają litery: B, b – Wprowadzenie liter: B, b jako znaków graficznych dla spółgłosek „b” wyodrębnionych w nagłosie wyrazów: Bolek, bombka
Rodziców zachęcamy aby:
– w dalszym ciągu czuwali nad samodzielnością dziecka
– w czasie spacerów obserwowali świąteczne dekoracje
– kultywowali rodzinne świąteczne tradycje
– zaangażowali dzieci do świątecznych przygotowań
– wspólnie z dzieckiem szukali w otoczeniu: liter: B, b
– wspólnie z dzieckiem odczytywali sylaby i wyrazy, które można utworzyć z poznanych liter.

Który żywioł jest najważniejszy?
Dzieci dowiedzą się:
– Jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka?
– Jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka?
– Jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka?
– Jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka?
– Czy żywioły są groźne czy pożyteczne?
Rodziców zachęcamy aby:
– w dalszym ciągu czuwali nad samodzielnością dziecka
– w czasie spacerów obserwowali świąteczne dekoracje
– kultywowali rodzinne świąteczne tradycje związane z Sylwestrem i Nowym Rokiem
– wspólnie z dzieckiem odczytywali sylaby i wyrazy, które można utworzyć z poznanych liter.

Doskonalimy:
– Samodzielność w toalecie
– Samodzielność przy posiłkach (właściwe trzymanie łyżki, posługiwanie się widelcem)
– Samodzielność przy ubieraniu i rozbieraniu się (zaciąganie suwaków, zapinanie guzików, próby sznurowania butów)
– Przeliczanie na miarę możliwości
– Liczenie: wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, głosek w wyrazie
– Syntezę i analizę słuchową (sylabową i głoskową) wyrazów
– Sprawność manualną (wycinanie, wydzieranie, manipulowanie różnorodnym materiałem w tym przyrodniczym, rysowanie po śladzie, kolorowanie, malowanie, lepienie)
– Czytanie globalne w związku z realizowaną tematyką; dobieranie wizytówek do ilustracji
– Rysowanie wzorów w powietrzu, po śladzie, na tackach z kaszą

DOSKONALIMY UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POJĘĆ MATEMATYCZNYCH:
– Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi na miarę możliwości
– Dodawanie i odejmowanie na miarę możliwości z użyciem liczmanów
– Tworzenie zbiorów według określonej cechy, określanie liczebności zbioru cyfrą (0 -7)
– Porównywanie liczebności zbiorów z użyciem wyrażeń „tyle samo”, „więcej/mniej”
– Różnicowanie lewej i prawej strony ciała; rozumienie symetrii ciała
– Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskich (kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt)
– Wprowadzenie cyfry 7 jako znaku graficznego dla zbioru mającego 7 elementów.