Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie III – Zdobywcy na miesiąc: maj 2018

 

KALENDARIUM
– ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW – o terminie poinformujemy mailem
– 09.05.2018 – przed południem FILM 3D – DZIECIAK RZĄDZI
– 10.05.2018 – przed południem WIZYTA W SP NR 8
– 16.05.2018 – przed południem KONCERT
– 22.05.2018 – godz. 16.00 – UROCZYSTOŚĆ Z OKAZJI DNIA MAMY I TATY – przedstawienie w sali gimnastycznej; potem poczęstunek w sali zajęć gr. III

ZAPRASZAMY MAMUSIE I TATUSIÓW
dnia 22.05.2018 o godzinie 16.00
NA PRZEDSTAWIENIE
I SŁODKI POCZĘSTUNEK

– 28.05.2018 – godz. 12.00 – 13.30 BAL TERENOWY Z OKAZJI DNIA DZIECKA
– 29.05.2018 – WYCIECZKA TERENOWA z okazji Dnia Dziecka – INDIAŃSKA WIOSKA – wyjazd 12.50 po obiedzie, planowany powrót około godz.18.00; należy ubrać dziecko na sportowo, „ na cebulkę”, stosownie do pogody, dać wygodne, kryte obuwie, nakrycie głowy, mały plecak; do plecaka włożyć małą paczkę wilgotnych chusteczek higienicznych, plastikową butelkę „niekapkę” czystej niegazowanej wody; w ramach podwieczorku zabieramy suchy prowiant; nie zabieramy żadnych zabawek; WAŻNE: dzieciom cierpiącym na chorobę lokomocyjną prosimy naszykować leki i poinformować nauczycielki; miejsce wycieczki Chatka Spełnionych Marzeń – Głosków koło Piaseczna ul. Radnych 44
– 30.05.2018 – po śniadaniu SPORTOWY DZIEŃ DZIECKA – hala sportowa na Gomulińskiego

REALIZUJEMY TEMATY:

1. Symbole narodowe 30.04.2018 – 04.05.2018
– Rozpoznawanie i nazywanie polskich symboli narodowych, budzenie do nich szacunku
– Rozumienie znaczenia polskich symboli narodowych dla Polaków i świata
– Określanie gdzie, kiedy i dlaczego pojawiają się symbole Polski w Polsce i na świecie

2. Z bajką i baśnią przez Europę 07.05.2018 – 11.05.2018
– Poznawanie historii książki od pierwszych zapisów do czasów współczesnych
– Poznawanie symboli UE oraz idei jej powstania
– Poznawanie ciekawostek dotyczących wybranych krajów UE (charakterystyczne postacie bajkowe, smakołyki, architektura, stolica, flaga)

3. Majowa łąka 14.05.2018 – 18.05.2018
– Poznawanie pożyteczności dla przyrody i ludzi wybranych owadów: pszczół, mrówek
– Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt (żaba, motyl)
– Poznawanie cykli rozwojowych wybranych gatunków zwierząt (żaba, motyl)

4. Nasi kochani Rodzice 21.05.2018 – 25.05.2018
– Podawanie informacji jak ma na imię mama i tata
– Podawanie informacji jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
– Opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
– Określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny
– Przygotowanie programu artystycznego
– Wykonanie upominków, wspólna zabawa, podejmowanie rodziców
– Uczenie szacunku dla rodziców, niesienie im pomocy

5. Dzieci z całego świata 28.05.2018 – 01.06.2018
– Nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych w jakich żyją
– Poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
– wracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata
– Dostrzeganie swojej niepowtarzalności, niepowtarzalności innych, szanowanie jej, tolerancja dla inności

Doskonalimy:
– Samodzielność w toalecie, przy posiłkach, ubieraniu i rozbieraniu się
– Przeliczanie na miarę możliwości
– Liczenie: wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, głosek w wyrazie
– Syntezę i analizę słuchową (sylabową i głoskową) wyrazów
– Sprawność manualną (wycinanie, wydzieranie, manipulowanie materiałem przyrodniczym, rysowanie po śladzie, kolorowanie, malowanie)
– Czytanie globalne w związku z realizowaną tematyką; dobieranie wizytówek do ilustracji;
– Odczytywanie prostych zdań na miarę możliwości
– Czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
– Układanie wyrazów z rozsypanki literowej
– Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
– Rysowanie wzorów literopodobnych po śladzie, w liniaturze i bez
– Próby pisania (dzieci zainteresowane)

Doslonalimy umiejeętności w zakresie kształtowania pojęć matematycznych:
– Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10 i na miarę możliwości
– Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, na miarę możliwości z użyciem liczmanów i bez
– Używanie znaków matematycznych: +, –
– Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych, zapisywanie ich formuły matematycznej
– Tworzenie zbiorów według określonej cechy lub kilku cech wspólnych; określanie liczebności zbioru cyfrą
– Porównywanie liczebności zbiorów z użyciem wyrażeń „tyle samo”, „o jeden więcej/mniej”
– Używanie znaków matematycznych: <, >, =
– Różnicowanie lewej i prawej strony ciała; rozumienie symetrii ciała
– Poszerzanie zainteresowań matematycznych (rozpoznawanie i nazywanie monet o nominałach: 1 zł., 2 zł., 5 zł., banknotu 10 zł.; poznawanie w zabawach waluty UE)
– Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskich
– Rozpoznawanie i nazywanie figury przestrzennej jaką jest kula, odróżnianie jej od koła

„ Wszystko dziś dla mamy”.
RAZEM: Wszystko dziś dla mamy, wszystko dziś dla mamy.
My o naszej mamie dobrze pamiętamy.
Tyś dla nas mamusiu jak słonko na niebie.
Myślimy od rana, jak ucieszyć ciebie.

MAŁGORZATKA: ( wchodzi z koszykiem nowalijek- stawia koszyk)

Powiem wam w sekrecie, powiem po cichutku
Wyrosły mi nowalijki dla mamy w ogródku.
Dużo się napracowałam, jakem Małgorzatka
– no, ale jest dla mamusi rzodkiewka, sałata.
A tutaj marchewka młoda – niech mamusi zdrowia doda.
Wszystko to od Małgorzatki dla mamusi na dzień matki.

TATO: Małgosiu! Małgorzato!… Chodź , bo cię woła tato!

MAŁGORZATKA: Wołają mnie! Muszę lecieć! Kosza mi przypilnujecie?

DZIECI: Tak, tak.

MAŁGORZATKA: Bo tu może przyjść koza co się zerwie z powroza,
albo gąska siodłata – dla niej przysmak sałata!
Albo zając – burasek na sałatę też łasy.
Więc pilnujcie mi kosza – ja serdecznie was proszę.
Jeśli szkodnik się zakradnie – wołajcie mnie proszę ładnie.

TATO: Małgosiu ! Małgorzatko !

MAŁGORZATKA: Już ! Już biegnę tato ! ( wybiega)

KÓZKA: Beeeeee, czy znacie moją mamę kozę ? Stoi u kołka uwiązana powrozem.
Moja mama pewno wiecie, to jest najlepsza na świecie!
Beeee! Tutaj koszyk sałatki, dam mamusi na dzień matki.

MAŁGORZATKA: A ty kózko ! Ty rabusiu !

KÓZKA: Beeee ! Ja chciałam dla mamusi.

MAŁGORZATKA: Ha ! Jeśli dla mamy, to ci listek damy.
Muszę wracać do taty – pilnujcie mi sałaty. ( wychodzą)

GĄSKA: Jestem sobie gąska siodłata. Coś tu pięknie pachnie? – sałata !
Gę! Gę ! Gę! Mojej mamie na dzień matki , chcę dać listek sałatki.
Bo gęś – moja mama pewno wiecie, najmądrzejsza, najlepsza na świecie.

MAŁGORZATKA: A sio! A sio! Gąsko umykaj ! Ty mojej sałaty nie tykaj !
Wszystkich ta sałata kusi.

GĄSKA: Gę ! Gę! Chciałam dla mamusi.

MAŁGORZATKA: Ha ! Jeśli dla mamy , to ci listek damy.
Muszę wracać do taty – pilnujcie mi sałaty.

ZAJĄC: Jestem sobie zajączek, kicam sobie po łące.
Na łące dobra zabawa, ale do jedzenia trawa.
A jutro dzień wszystkich mam.
Moja mama – zającowi, żeby długo żyła zdrowa.
Takiej dobrej mamy na świecie szukajcie a nie znajdziecie.

Oj, coś tu zalatuje marchewką, sałatą. Zając na to jak na lato.
Sałata, jaka pachnąca – będzie dla mamy zająca.

MAŁGORZATKA:
Ty zającu ! Łakomczuchu!
Już ty oberwiesz po uchu. Co? Zachciało się sałaty?

ZAJĄC: Nie dla siebie.

MAŁGORZATKA: A dla kogo?

ZAJĄC: Dla matki.

MAŁGORZATKA: Ha ! Jeśli dla mamy, to ci listek damy.

DZIECI: Kózka beczy, gąska syczy, każdy mamie szczęścia życzy.
Życzy zając, Małgorzatka, dla wszystkich najlepsza MATKA.


NASZE PIOSENKI

Po zielonej łące kózka skacze, niech się mama śmieje , niech nie płacze.
I ja także bym skakała gdybym takie nóżki miała, jak ta kózka.
Po szerokim stawie pływa gąska, za swoją mamusią dziobem kląska.
I ja także bym kląskała gdybym taki dziobek miała, jak ta gąska.
Na zielonej łące siedział zając tak sobie łapkami przebierając.
I ja bym tak przebierała gdybym takie łapki miała, jak ten zając.
Na górze, góreczce Małgorzatka wypatruje wkoło gdzie jej matka.
Jak mamusię zobaczyła, to dla ciebie mamo miła, ta sałatka.