Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie III – Zdobywcy na miesiąc: październik 2020

 

Witaminy z ogrodu i sadu
– Poznajemy nazwę aktualnej pory roku, obserwujemy wygląd niektórych drzew owocowych, nazywamy gatunek drzew i jego owoców (jabłoń – jabłko, grusza – gruszka, śliwa – śliwka).
– Dowiadujemy się o jesiennych pracach wykonywanych w sadzie, ogrodzie, na polu.
– Rozpoznajemy i nazywamy warzywa i owoce krajowe i egzotyczne, określamy ich właściwości; rodzaj, wielkość, kształt, kolor, walory smakowe (słodki, gorzki, kwaśny).
– Zrozumiemy znaczenie jedzenia owoców i warzyw jako źródła naturalnych witamin dla zdrowia.
– W zabawach tematycznych zaplanujemy kolejność wykonywanych czynności.
– Odzwierciedlimy kształt warzyw i owoców w formie przestrzennej (lepienie) lub płaskiej (wydzieranie, malowanie).

Co się z czego robi?
– Poznamy właściwości gliny i piasku oraz dowiemy się jakie produkty z nich otrzymujemy (babki z piasku, ceramika z gliny, materiał budowlany z piasku i gliny).
– Dowiemy się z czego powstaje pieczywo, poznamy jego różne rodzaje (chleb, bułki, rogale, ciasta, ciasteczka).
– Zaznajomimy się z procesem technologii powstawania papieru oraz sposobami jego efektywnego wykorzystania w życiu człowieka.
– Dowiemy się skąd się bierze mleko oraz jakie produkty nabiałowe z niego powstają (sery, masło, śmietana, jogurty, maślanka, zsiadłe mleko).
– Poznamy znaczenie spożywania nabiału dla zdrowia i prawidłowego rozwoju.
– Porozmawiamy o tym, skąd jest wełna oraz do czego można ją wykorzystać (produkcja ubrań, artykułów dekoracyjnych, ocieplanie domów – wełna mineralna).

Idzie jesień…do zwierząt
– Poznajemy wygląd, warunki życia i środowisko zwierząt leśnych (wiewiórki, jeża, zająca, niedźwiedzia).
– Dowiadujemy się o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy (gromadzenie zapasów, zapadanie w sen zimowy.
– Zrozumiemy, jakie ptaki i dlaczego odlatują do ciepłych krajów, zwrócimy uwagę na zmiany w wyglądzie zwierząt i ptaków, np. zmiana ubar¬wienia, gęstnienie futra, piór).
– Naśladujemy odgłosy i sposób poruszania się zwierząt i ptaków w zabawach ruchowych, tematycznych, ortofonicznych.
– Dowiadujemy się jak bezpieczne zachowywać się w kontaktach z nieznanymi zwierzętami.
– Opowiemy o przygodach jeża i jego przyjaciół.

Jesienna szaruga
– Zaobserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią: występujące zjawiska atmosferyczne, np. padający deszcz, mgły, obniżającą się temperaturę, skracającą się długości dnia.
– Zaznaczamy za pomocą obrazków symbolicznych pogodę w kalendarzu.
– Zastanawiamy się jaką rolę pełni woda w życiu ludzi i zwierząt.
– Wcielamy się w prezentera pogody (określamy pogodę biorąc pod uwagę temperaturę, zachmurzenie, opady, siłę wiatru).
– Uczestniczymy w dydaktycznych zabawach badawczych wyjaśniających wybrane zjawiska fizyczne (np. przemiany fazowe ciał, tonięcie i pływanie ciał)
– W zabawach tematycznych zaplanujemy kolejność wykonywanych czynności.
– Utrwalamy znajomość dni tygodnia.

Piosenka „Jesienna zabawa”
1. Na polanie w lesie, już pożółkła trawa,
Zaraz się rozpocznie jesienna zabawa. {bis}

2. Zając dmucha w trąbę, miś na flecie gra,
Mały jeżyk podśpiewuje: bum-ta-ra-ra-ra.

3. Wiewióreczka ruda, wielki bęben trzyma,
Pod gałęzią sosny, głową kiwa ślimak. {bis}

Ref. Poszła jesień w taniec, wiatr na liściach gra.
Mały jeżyk podśpiewuje: bum-ta-ra-ra-ra. {bis}