Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie IV – Eksperci na miesiąc: listopad 2019

 

KALENDARIUM:
– 12. 11. 2019 (wtorek) w związku z 101 rocznicą odzyskania przez Polskę Niepodległości, o godzinie 9.00 odbędzie się „akademia”, podczas której dzieci z gr, II – IV będą grupowo prezentować przygotowany repertuar patriotyczny. Prosimy, aby w tym dniu dzieci przyszły do przedszkola ubrane „odświętnie”. Dziewczynki – białe bluzki, białe rajstopy, ciemne spódniczki. Chłopcy – ciemne spodnie.
– 8. 11. 2019 (piątek) prosimy, aby dzieci przyszły do przedszkola ubrane w strój „galowy” w kolorystyce biało – czarnej lub biało – granatowej. O godzinie 11:11 dzieci w każdej placówce edukacyjnej w całej Polsce odśpiewają uroczyście 5 – zwrotkowy hymn narodowy. Zachęcamy rodziców w \wspólnie z dzieckiem do słuchania i zapamiętywania tekstu oraz podejmowania prób wspólnego śpiewania hymnu.

1. Na starej fotografii 04 – 08. 11. 2019
– Poznajemy zdjęcia naszych bliskich wykonane w przeszłości
– Uczymy nazywać się członków naszej bliskiej i dalszej rodziny z wykorzystaniem pojęć: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek, kuzyn.
– Omawiamy przedmioty codziennego użytku używane dawniej i dziś
– Poznajemy dawne zabawy i zabawki
– Obserwujemy długość dnia, ze względu na zmianę czasu z letniego na zimowy
– Ćwiczymy przeliczanie w zakresie 10 za pomocą liczmanów
– Klasyfikujemy przedmioty według jednej cechy- koloru lub kształtu
– Poznajemy literę e, E wyodrębnioną z wyrazów ekran, Ela. Uczymy się wysłuchiwać głoski na początku, w środku i na końcu wyrazów.
– Próbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter O, A, L, M, E.

2. Jesienna muzyka 12 – 15. 11. 2019
– Nasłuchujemy dźwięków- zarówno tych, które nas otaczają, jak i tych granych przez orkiestrę w filharmonii.
– Dowiadujemy się, że muzykę można zapisać – służy do tego pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty.
– Bawimy się, powtarzając podane rytmy.
– Podejmujemy próby gry na instrumentach.
– Poznajemy liczbę i cyfrę 2, uczymy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów.
– Poznajemy literę t, T wyodrębnioną z wyrazów tamburyn, Tomek. Uczymy się wysłuchiwać poznanych głosek na początku, w środku i na końcu wyrazów.
– Próbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter O, A, L, M, E, T.

3. Mali artyści 18 – 22. 11. 2019
– Zajmujemy się sztuką- poznajemy pracę malarza i rzeźbiarza.
– Dowiadujemy się, jak powstaje film animowany, co to jest graffiti oraz po co chodzi się do muzeum.
– Dowiadujemy się, co oznaczają pojęcia: sztuka, artysta, eksponat, reprodukcja, paleta, blejtram.
– Odróżniamy artystę malarza od malarza pokojowego.
– Ćwiczymy przeliczanie w zakresie 10 oraz posługiwanie się cyframi 1 i 2. Potrafimy dokładać elementy tak, aby została podana liczba.
– Rozwiązujemy proste zadania tekstowe i ilustrujemy ich rozwiązania za pomocą patyczków.
– Poznajemy literę d, D wyodrębnioną z wyrazów deska, Dorota. Uczymy się wysłuchiwać poznanych głosek na początku, w środku i na końcu wyrazów.
– Próbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter O, A, L, M, E, T, D.

4. Ciepło i miło… 25 – 29. 11. 2019
– Dowiadujemy się, na czym polega praca krawcowej i skąd bierze się wełna.
– Zwracamy uwagę na dobór ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych.
– Poznajemy różne źródła energii.
– Poznajemy miejsca, w których zawsze jest ciepło.
– Poznajemy liczbę 3. Uczymy się określać, który element jest pierwszy, który drugi, a który trzeci z kolei, ile jest elementów.
– Dokładamy i zabieramy elementy ze zbioru tak, aby zostały trzy elementy.
– Poznajemy literę i, I wyodrębnione z wyrazów igła, Iga. Uczymy się wysłuchiwać poznanych głosek na początku, w środku i na końcu wyrazów.
– Próbujemy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, o, a, l, m, e, t, d, i.